Ulcinji – ünnep Montenegró

September 8, 2010   | Bota

Ulcinji a legdélibb város a tengerparton Montenegró felé, amely a leghosszabb tengerpart az Adrián. Helyi Velika Plaza húzódik 13 km. Ez az egyik legrégebbi városa, az Adriai-tengeren. Az első a helyi lakosok voltak illírek, akik az indo-európai eredetű. 2. századból BC a várost elfoglalták a rómaiak, aki megadta neki a mai nevét Ulcinji (Ulcinijum). Később a város volt a cél sok hódítók. A város 1405-ben megszerezte a velenceiek. Mintegy 150 évvel később a törökök. Az 1880-ben Ulcinji kapcsolódik a Monacói Montenegró.

Díky gazdag történelme Ulcinji most kínál nem csak a gyönyörű természet és sok látnivalóval. Az egyik legjelentősebb műemlékek közé tartozik Ulcinjiský Castle (Ulcinjiski grad), Venezia Palace (Palata Venecija) Balšićů Palace (Palata Balšića), mecset Bregut (Dzamija Bregut), mecset Namazdjah (Dzamija Namazdjah), óratorony, gyógy-és templom. Nicholas (Szent Miklós) és a sv. József (Josip St.). A strand a finom homok, ami állítólag gyógyszer hatása. A magas ásványianyag-tartalma alkalmas a reumatikus betegségek. Két további kellemes hely úszni a strandon is nagy “Tropikana” és a “Majai” gazdaság a Kék Zászló. Ezen kívül a bérelhető vízi sporteszközök, surfboards és vizibicikli is építettek egy speciális mólón a sport halászok. Pénze jött, és a búvárkodás szerelmeseinek, illetve útszakaszt vízisí.

A város kinevezhet számos turisztikai látványosságok, mint például a Sáv mintegy 21 km, Shkodër mintegy 30 km, Hatáserősség Rozafat mintegy 27 km, Island of Franz Josef mintegy 17 km, Strand Velipoja mintegy 20 km, Vilunit lagoon mintegy 21 km, Ulcinjský Várat mintegy 0.7 km, Vörös part mintegy 24 km, Velika Köztér mintegy 8 km, Ada Bojana mintegy 13 km.

Ulcinj, csevapcsicsa, és a Vranac

Interneten keresgéltem szállodákat az Adrián. Sok helyen nyaraltunk már, de az Adria volt mindig a legjobb, legszebb, legbarátságosabb.  Közel van, sok minden befér az autóba, nem kell reptérig és reptéren szenvedni a gyerekekkel. Az Adrián otthon érzem magam, beszélem a nyelvet.

Az utolsó három évben Rab szigeten nyaraltunk, Lopar és Molunat városkákban. A feleségemnek és a hároméves fiamnak tetszett a homokos strand, a nagyok unatkoztak, mert nem lehetett búvárkodni a homokos, piszkos, algás tengerfenéken, nekem pedig, nem tetszett, hogy Horvátország drága lett, és a horvátok nem olyan kedvesek, turista szeretők, mint régen.

Idén úgy döntöttünk, hogy szállodába megyünk, ahol kapunk reggelit és vacsorát, mert ennyi gyereket naponta háromszor megetetni, és utánuk takarítani, az nem nyaralás. Internetet böngészve hamar rájöttem, hogy a horvátországi szálloda árakat nem tudom kifizetni. Montenegrói szállodákat kezdtem keresgélni. Sok hirdetést nem találtam, nem igazán foglalkoznak marketinggel, eléggé kényelmesek és lustikák a montenegróiak, a régi viccek arról szólnak, hogy „milyen kresz tábla nem létezik Montenegróban? –  a munkálatok az úton!”…

Egyszer csak ráböktem a hotel Mediteranra. Profi weboldal, gyönyörű képek, csábító leírás, vonzó árak – ez kellett nekünk! A szállodával leleveleztem a feltételeket, árkedvezményt is kaptunk, merthogy négy szobát foglaltam. Öcsémmel, a fiával, a barátainkkal, a hároméves kisfiúkkal, összesen tízen vágtunk neki az útnak. Két autóval utaztunk, a mienk hét személyes. Induláskor megsajnáltam a feleségemet egyedül hat pasival, és beprotezsáltam a másik autóba, a barátnője mellé.

Budapesttől Ulcinj 800 km. Két napra letáboroztunk Újvidéken is, hogy megmutassam mindenkinek a szülővárosomat. Első esküvői tanúm fogadott és szállásolt el bennünket. Fantasztikus csevapcsicsákat, pljeszkavicákat és káposztasalátákat tud készíteni! Jókat ettünk ittunk még a városi strandon is, mely a világ egyik legszebb, legjobban kiépített folyami strandja a Duna partján, esténként százezres tömeg hömpölyög, iszik-eszik, bulizik élő koncertekkel felpörgetve. A vrdniki termál fürdőben is lubickoltunk, mely nemcsak a gyógyvizéről híres, hanem a történelméről is.

Újvidékig autópálya van, a Horgos-Röszke határon semmi tömeg hétköznapokon, 5 EUR az autópálya díj a szerb oldalon, és Újvidéktől már csak 500 km Ulcinj.

Már csak! …

Reggel kilenckor indultunk, éjjel fél egykor értünk oda! Egy csomó útlezárás,  kávézás, ebédelés, turisztikai látványosság lassított le bennünket csigabiga teljesítményre… Egy gyönyörű vízesésre épített étteremben ebédeltünk, a Drina völgyében (43°57′18.13″N, 19°30′20.64″E), ez kárpótolt bennünket a hosszú utazásért.

Természetesen, a szálloda weboldalán publikált címet sem ismerte a navim, így Ulcinjban is félórát veszítettünk keresgéléssel. A Mediteran szálloda koordinátái, nehogy valaki is éjjel bolyongjon: 41°55′25.32″N, 19°12′34.06″E.

A montenegróiak, mint előző cikkemben is kihangsúlyoztam, nagyon kedves, vendégszerető emberek. De hogy éjjel fél egykor is vacsorával várjanak bennünket, ez kicsit hihetetlennek tűnt!

Ulcinj a legközelebbi város az albán határhoz. Ezért a város hetven százaléka albán. Szerény, szegény, egyszerű, vallásos, nyugodt mentalitású nép. A hadseregben a szerbek utáltak, a horvátok úgyszintén, a szlovénok lenéztek, a bosnyákokkal ittam és gitároztam, az albánok pedig testvérként szerettek és megosztották velem az ebédjüket. Hasonlóan, mint a montenegróiak, vagy testvérként szeretnek vagy utálnak. Nem tudtam egyszer sem megkérdezni, hogy merre van a gyógyszertár vagy hasonló anélkül, hogy a megkérdezett el ne mesélte volna az egész életét gyerekestül, unokástól…

Ulcinj nagyon olcsó. Ez nem igaz a többi városra, mert például Budva, melyből Monte Carlo-t építettek, megfizethetetlen. A légkondis, medencés szállodánk háromágyas szobája reggelivel és vacsorával két felnőttnek (a hároméves gyerek grátisz nyaralt) napi 55 EUR volt illetékekkel. A két nagyfiam is háromágyas szobát kapott, és sokkal többet ettek mint én, nekik 38 EUR volt a napi tarifájuk. Volt, amikor tízen megebédeltünk, óriási húsadagok, saláták, sok sör és üdítő bőségzavarában – 19 euróért! Nem is csoda, mert az átlagfizetés itt 200 EUR.

Szóval a szálloda és felszolgálás kifogástalan volt. Megismerkedtünk a szálloda tulajdonosával, aki ulcinji származású amerikai üzletember, és megismerkedtünk a szálloda új igazgatójával is, aki egy kedves, csinos, újvidéki magyar hölgy. Az érdeklődők magyarul is lelevelezhetik Erikával a feltételeket, ha cikkemtől felbuzdulva itt szeretnének nyaralni.

A szállodától kétszáz méter a városi strand. Sokan vannak, mert az itt élők ide járnak. A homok nincs tele szeméttel, a víz tiszta. Ulcinj nagy előnye a Kotor öbölben fekvő Igalo, Herceg Novi-val szemben, ahol a kis házunk van, és ahol sokszor nyaraltunk, hogy nyílt tengeren fekszik, így a tenger teljesen tiszta, és egész nap kellemesen fúj a szél, nem döglik meg az ember a hihetetlen melegben.

A szállodától 5-6 km a világhírű 14 kilométer hosszú homokstrand. Privát, gondozott, kicsike strandszakaszok sorakoznak egymás után, mindegyiken étterem, wc, bérelhető napernyők heverőkkel, és a belépő mindegyikbe ingyenes. Száz méter gyaloglás után is le tudunk állni a tengerben. A homokos part mellett sok helyen a tenger nagy pocsolyákat vájt, a legkisebbek ebben pancsolhatnak egész nap meleg vízben, felügyelet nélkül. Erre a strandra vezető úton található egy óriási kirakodóvásár, és több vidámpark is, esténként megközelíthetetlenek a sok érdeklődőtől.

A legszebb strandot, a németek által épített Ada Bojana-t nem látogattuk meg, mert naturista sziget, és senki nem akart velem jönni. Három kategóriájú apartmant lehet itt bérelni, a legdrágább luxus-apartman is kb. 33 EUR naponta, fejenként.

Ulcinjnak van egy híres női nudista strandja is, mely a női betegségek gyógyításáról híres. Iszappakolással, gyógy masszázzsal, meditációval, és imákkal kezelik itt sikeresen a hölgyeket. Sikerült nekünk fiúknak is benézni ide. Ugyanis, öcsémmel és a fiainkkal találtunk egy stramm tengerbe meredő sziklapartot horgászáshoz, mely nem volt különösebb figyelmeztető táblákkal és kerítéssel körbevéve, ezért leereszkedtünk, kipakoltuk a pecacuccot, és tátva maradt szájjal konstatáltuk, hogy a tőlünk száz méterre fekvő partszakasz tele van gyönyörű pucér nővel! Pár percen belül jött is hadonászva az őr, hogy rendőrséget hív, ha nem takarodunk azonnal! Mindegy, én még ott is kipecáltam egy kis halat, a többiek meg nem!

Megint kihangsúlyoznám, hogy Ulcinjban is a legfinomabb a csevapcsicsa, pljeszkavica, a Niksicko pivo (sör) és a Vranac bor. Idei évem legnagyobb felfedezése a Vranac Barrique. Nagyon finom, és szebbeket írnak róla, mint a kedvencem, a Vranac Reserve-ről (http://winetest.eu/hu/bortesztek/montenegro-ujrafolfedezese.html), hoztam is belőle haza, naná!

Hazafelé végigkocsikáztuk – szomorúan – az egész montenegrói tengerpartot, a gyönyörű Kotor öbölt, majd jót vacsorázva Herceg Novi-ban nekivágtunk a horvát autópályának. Reggel kilenckor indultunk Ulcinjból, este hatkor léptünk be Horvátországba, és csalódva, hogy az autópályából Splittől Dubrovnikig még egy szakaszt sem adtak át, reggel ötkor érkeztünk haza. Az út erre szerintem 1400 km, de sokkal vezethetőbb, mint Szerbián keresztül.